Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid (PDF)
De HB-gesprekskaarten, ontwikkeld door Annita Smit, zijn nu als digitaal E-book in PDF-formaat verkrijgbaar. Deze kaarten zijn gericht op ouders, leerkrachten en andere betrokkenen die in gesprek willen gaan over het signaleren en begrijpen van hoogbegaafdheid bij kinderen. De gesprekskaarten kunnen helpen om gedrag, emoties, en specifieke behoeften van (mogelijk) hoogbegaafde kinderen beter te begrijpen en hen effectief te ondersteunen.
Voor wie zijn de kaarten bedoeld?
De kaarten zijn waardevol voor iedereen die een rol speelt in het leven van hoogbegaafde kinderen: ouders, leerkrachten, schoolteams en zorgverleners. Ze stimuleren gesprekken over hoogbegaafdheid, zonder te focussen op wat "goed" of "fout" is. Dit helpt om een kind in al zijn facetten te zien en de complexiteit van hoogbegaafdheid beter te begrijpen.
Waarom zijn deze kaarten waardevol?
Hoogbegaafde kinderen laten niet altijd hoge prestaties zien omdat hun denk- en leervermogen soms onvoldoende wordt aangesproken. De kaarten bevatten stellingen over gedrag en gevoelens die niet altijd zichtbaar worden geuit. Dit biedt mogelijkheden voor gesprek en reflectie vanuit zowel pedagogische als didactische invalshoeken. Door naar gedrag en emoties te kijken vanuit verschillende perspectieven – thuis, op school en in hun sociale omgeving – ontstaan nieuwe inzichten en begrip. Dit kan bijdragen aan een beter afgestemd onderwijsaanbod.
Inhoud van het e-book
Het e-book bevat:
- 57 gesprekskaarten met uiteenlopende stellingen.
- 2 meningsvormende kaarten om gedachten en standpunten te verkennen.
- 1 speluitleg om het gesprek op een gestructureerde manier aan te gaan.
De kaarten zijn ontworpen om zelf af te drukken, zodat gebruikers direct aan de slag kunnen. Het doel van deze gesprekskaarten is niet alleen om de kennis over hoogbegaafdheid te vergroten, maar ook om bij te dragen aan wederzijds begrip en het welbevinden van hoogbegaafde kinderen.
Luister en zie mij (E-book in PDF)
Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen. Het boek is geschreven voor leerkrachten en IB-ers en natuurlijk voor iedereen die interesse heeft in de vraagstukken rond het (hoog)begaafde kind.
Luister en zie mij: door Annita Smit