Online training: hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen
Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of je merkt dat je ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom!
Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen. Het is nadrukkelijk geen training voor mensen die alles al weten over hoogbegaafdheid of die zich volledig hebben verdiept in de theorie. De training gaat de diepte van de praktijk in en helpt je om antwoorden te vinden. Niet met een etiket of een vastomlijnd pad, maar met herkenning, erkenning en ruimte om te ontdekken wie jij bent. De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen, en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen. Zo blijf je niet alleen nadenken maar maak je ook echt stappen in jouw ontwikkeling.
Opbouw van de training
De training is als volgt opgebouwd:
Deel 1: het fundament (herkennen en begrijpen)
- Intro: een eerste verkenning
- Module 1: Wat is hoogbegaafdheid?
- Module 2: Kunnen, willen en zijn
- Module 3: Leren zoals jij bent
- Module 4: Zijn – wie ben jij?
- Module 5: Hoogbegaafdheid herkennen en erkennen
- Module 6: Executieve functies
Deel 2: de praktijk - functioneren en vastlopen
- Module 7: Timemanagement
- Module 8: Communicatie
- Module 9: Ruzie met je baas of collega’s
- Module 10: Loopbaan en hoogbegaafdheid
Deel 3: persoonlijke ontwikkeling en herstel
Intro – een eerste verkenning
In de introductiemodule krijg je een overzicht van de training en lichten we kort toe voor wie deze bedoeld is. Je ziet hoe de training is opgebouwd en welke thema’s aan bod komen. We maken duidelijk wat je wel kunt verwachten, we geven je praktische herkenning, voorbeelden en reflectie. We maken duidelijk wat het niet is: geen theoretisch handboek of wetenschappelijk onderzoek. In deze module:
- Je krijgt een overzicht van de opbouw van de training.
- Je ontdekt voor wie de training bedoeld is en voor wie niet.
- Je ziet welke thema’s in de modules verder worden uitgewerkt.
- Je krijgt helderheid over de aanpak: concreet en herkenbaar.
- Je kunt bepalen of de training aansluit bij jouw eigen zoektocht.
Module 1 – Wat is hoogbegaafdheid?
In deze eerste module maken we concreet wat hoogbegaafdheid inhoudt. Niet als een etiket of een strak afgebakende definitie maar als herkenbaar geheel van kenmerken die vaak samen voorkomen. Het gaat over de manier waarop je denkt, voelt, leert en functioneert en hoe dat kan botsen met een omgeving die anders werkt.
We staan stil bij de vraag: wat betekent hoogbegaafdheid voor jou? Je krijgt een overzicht van de belangrijkste elementen en je ontdekt hoe breed en divers het beeld eigenlijk is. Misschien herken je dat:
- Je sneller denkt en daardoor vaak al bij de uitkomst bent, terwijl anderen nog bezig zijn met de uitleg.
- Je veel verbanden en patronen ziet, waardoor gesprekken soms langs elkaar heen lopen.
- Je gevoelig bent voor details en nuances die anderen niet oppikken.
- Je regelmatig het gevoel hebt gehad dat je “anders” bent, zonder precies te weten waarom.
- Je behoefte hebt aan erkenning: niet om beter te zijn, maar om begrepen te worden.
Coaching bij hoogbegaafdheid
Volg je de online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen en merk je dat je daarnaast persoonlijke begeleiding wilt? Dat kan. In de coaching sluiten we aan bij de thema’s uit de training en kijken we samen naar jouw persoonlijke situatie.
Ook als je de training niet volgt maar wel behoefte hebt aan een coach, ben je welkom. Samen onderzoeken we wat jou kenmerkt, waar je kracht ligt en welke stappen jou verder helpen.
Wil je begeleiding naast of zonder de training? Neem contact met ons op voor een offerte.
Contact
Module 2 – Kunnen, willen en zijn
In deze module draait het om de balans tussen wat je kunt, wat je wilt en wie je bent. Veel hoogbegaafden merken dat deze drie niet vanzelfsprekend op elkaar aansluiten. Soms doe je werk dat je wel kunt maar dat je eigenlijk niet wilt. Of je voelt dat je meer in huis hebt, maar het komt er niet uit omdat het niet bij je past. Misschien herken je dat:
- Je keuzes vooral hebt gemaakt op basis van wat je kunt, niet op basis van wat je wilt.
- Je jezelf weleens verloren hebt in verwachtingen van anderen.
- Je pas energie krijgt wanneer wat je doet klopt met wie je bent.
- Je moeite hebt met het leggen van de verbinding tussen je talenten en je eigen wensen.
- Je je afvraagt of er meer mogelijk is dan wat je nu laat zien.
Module 3 – Leren zoals jij bent
Hoogbegaafden leren vaak op hun eigen manier: snel, associatief en vaak breed. Dat kan een kracht zijn, maar ook een bron van spanning in een wereld die meestal anders leert. Misschien herken je dat:
- Je vaak al verder denkt, terwijl de uitleg nog bij het begin blijft hangen.
- Je brede interesses je enthousiast maken, maar soms ook onrust geven.
- Je gefrustreerd raakt als iets te traag of oppervlakkig wordt aangeboden.
- Je geheugen veel verbanden opslaat, waardoor het soms vol aanvoelt.
- Je zoekend bent naar manieren om je leerhonger in goede banen te leiden.
Module 4 – Zijn: wie ben jij?
Hier sta je stil bij jouw kern. Niet alleen bij je prestaties of diploma’s, maar bij jouw eigenschappen, waarden en manier van in het leven staan. Misschien herken je dat:
- Je veel waarde hecht aan autonomie en vrijheid.
- Je creatief, intuïtief of reflectief bent, maar dat niet altijd kwijt kunt.
- Je merkt dat je gevoelig bent voor de sfeer of de onderstroom.
- Je de lat hoog legt, vanuit een sterk gevoel voor kwaliteit en rechtvaardigheid.
- Je voelt dat wie je bent belangrijker is dan wat je doet.
Module 5 – Hoogbegaafdheid herkennen en erkennen
Veel hoogbegaafden zijn jarenlang onzichtbaar gebleven, soms ook voor zichzelf. Deze module gaat over herkennen en erkennen: zien wat er wel klopt in plaats van jezelf afwijzen. Misschien herken je dat:
- Je jezelf hebt aangepast om niet op te vallen.
- Je prestaties lager hebt gehouden dan je eigenlijk kon.
- Je vaak hebt getwijfeld of je “wel echt slim genoeg” bent.
- Je de neiging hebt om je gevoel te bagatelliseren.
- Erkenning van jezelf of van een ander je opluchting geeft.
Module 6 – Executieve functies
Executieve functies zijn de regelaars van je brein: plannen, focussen, starten, volhouden. Veel hoogbegaafden hebben die minder geoefend, omdat leren vaak vanzelf ging. Misschien herken je dat:
- Je moeite hebt met plannen en op tijd beginnen.
- Je dingen uitstelt tot de druk hoog wordt.
- Je aandacht verliest, behalve bij onderwerpen die je boeien.
- Je veel ideeën hebt, maar moeite hebt om ze praktisch uit te voeren.
- Je structuur prettig vindt, maar lastig volhoudt.
Module 7 – Timemanagement
Tijd managen is vaak een uitdaging. Uitstelgedrag, perfectionisme of juist hyperfocus kunnen je behoorlijk in de weg zitten. Misschien herken je dat:
- Je vaak denkt: “dit doe ik nog even snel”, maar er uren mee bezig bent.
- Je deadlines of afspraken soms niet haalt, ondanks goede bedoelingen.
- Je jezelf verliest in details of eindeloos voorbereiden.
- Je pas in actie komt als de druk te hoog wordt.
- Je zoekt naar manieren om tijd te sturen zonder jezelf vast te zetten.
Module 8 – Communicatie
Communicatie is voor hoogbegaafden vaak een bron van misverstanden. Je denkt sneller, voelt meer of bent directer dan anderen gewend zijn. Misschien herken je dat:
- Je vaak al verder denkt dan je gesprekspartner.
- Je directheid soms als bot wordt ervaren.
- Je nuanceert, terwijl de ander gewoon duidelijkheid wil.
- Je jezelf inhoudt om niet lastig gevonden te worden.
- Je verlangt naar gesprekken die meer diepgang hebben.
Module 9 – Ruzie met je baas of collega’s
Conflicten op het werk komen bij hoogbegaafden bovengemiddeld vaak voor. Dat gaat zelden om onwil, maar vaak om verschillen in tempo, stijl of waarden. Misschien herken je dat:
- Je sneller verantwoordelijkheid oppakt dan je formeel hebt.
- Je moeite hebt met regels die niet logisch voelen.
- Je voorstellen of verbeterideeën niet serieus genomen ziet worden.
- Je je soms bedreigend voelt voor je leidinggevende, juist door je inhoud.
- Je baalt van routine of herhaling, omdat je daar je energie in verliest.
Module 10 – Loopbaan en hoogbegaafdheid
Veel hoogbegaafden lopen vast in hun loopbaan. Onderstimulatie, bore-out of juist burn-out liggen op de loer. Misschien herken je dat:
- Je werk te simpel of routinematig voelt.
- Je sneller werkt dan collega’s, waardoor je je verveelt.
- Je moeite hebt om je veelzijdigheid in één profiel te passen.
- Je je onzichtbaar of niet benut voelt in je werk.
- Je verlangt naar betekenisvol werk waarin je tot bloei komt.
Module 11 – Persoonlijke ontwikkeling
In de laatste module komen alle thema’s samen. Het gaat over identiteit, zelfbeeld en hoe je omgaat met de diepere vragen die hoogbegaafdheid oproept. Misschien herken je dat:
- Je je vaak anders voelt en niet echt begrepen.
- Je maskers hebt ontwikkeld om erbij te horen.
- Je je soms afvraagt of je wel “gewoon” mag zijn.
- Je worstelt met vragen over zin, betekenis of verbondenheid.
- Je verlangt naar herstel en acceptatie van wie je bent.
Praktische informatie
- Duur online training: ca 4 uur (circa 12 video's)
- inclusief e-book: Hoogbegaafd: veel begrijpen en slecht begrepen worden
Deze training is ontwikkeld door Annita Smit en Jan Stevens. Zij hebben hun ervaring en kennis gebundeld om hoogbegaafden beter te begrijpen en te begeleiden.
Annita Smit heeft jarenlang in het onderwijs gewerkt en daar gezien hoe vaak hoogbegaafdheid over het hoofd wordt gezien. Ze merkte hoe leerlingen en later ook volwassenen vastlopen als hun talenten niet worden gezien of benut. Dat motiveerde haar om zich te specialiseren in begaafdheid en talentontwikkeling. Ze combineert scherpzinnige waarneming met veel empathie en weet mensen te raken doordat ze hen echt ziet.
Jan Stevens is oprichter van De Steven Training & Coaching en begeleidt sinds 1989 mensen bij persoonlijke ontwikkeling, leiderschap en loopbaanvragen. Zijn kracht ligt in helderheid en eenvoud: hij brengt complexe thema’s terug naar wat iemand in de praktijk nodig heeft. Hij stelt de juiste vragen, waardoor mensen zelf hun weg vinden in plaats van een standaardantwoord opgelegd te krijgen.
Samen zorgen Annita en Jan voor een training die niet alleen inzicht biedt, maar ook aansluit bij de praktijk. Hun gezamenlijke missie is om hoogbegaafden de taal en erkenning te geven die vaak zo lang hebben ontbroken.
Inclusief e-book

Dit e-book kun je ook afzonderlijk bestellen