Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Luister en zie mij: door Annita Smit

Diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen

Luister en zie mij: door Annita Smit

klik afbeelding om te vergroten

Luister en zie mij: door Annita Smit
Luister en zie mij: door Annita Smit

 

€ 29,85


Luister en zie mij: door Annita Smit (E-book in PDF)

Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen. Het E-book (in PDF) is geschreven voor leerkrachten en IB-ers en natuurlijk voor iedereen die interesse heeft in de vraagstukken rond het (hoog)begaafde kind.

Een gesprek voeren lijkt zo gemakkelijk maar kan zo moeilijk zijn. Wat maakt dat een gesprek voeren met een (hoog)begaafd kind zoveel lastiger is dan met andere kinderen? Ze denken veelal niet alleen sneller maar onthouden ook meer, ze hebben vaak een andere voorkeur van leren, een andere voorkeur voor het aanpakken van problemen en hebben vaak originele en verrassende oplossingen. Maar er is ook een keerzijde: (hoog)begaafde kinderen kunnen behoorlijk aan zichzelf twijfelen of zich anders voelen waardoor ze niet alles van zichzelf vertellen. Zij zijn immers in de minderheid en vaak sluit de lesstof niet aan bij hun manier van denken en leren. Daarom is het zo belangrijk dat er iemand is die dit begrijpt, zonder oordeel, die eerlijk en oprecht is. Die verder kijkt dan gedrag en mee kan gaan in de gedachten van het kind.
Dat maakt dat in de praktijk het voeren van een gesprek met het (hoog)begaafde kind lastiger blijkt. Hoe krijg je die informatie boven tafel, die je zo graag zou willen hebben? (Hoog)begaafde leerlingen voelen de gespreksleider feilloos aan. Jij wordt als het ware gescand. Ben je te vertrouwen? Vertellen jouw ogen hetzelfde wat het kind voelt?

E-book in PDF

Je kunt dit E-book in PDF aanschaffen. Het E-book telt 178 pagina's.

Auteur

Het e-book is geschreven door Annita Smit.

Verwante informatie

Webinar: ben jij hoogbegaafd?

Test: ben jij hoogbegaafd?

Inhoudsopgave

Voorwoord

  • Diagnostische gesprekken; Haal meer uit de gesprekken met je leerlingen

Inleiding

  • Je leven één grote puzzel
  • Een voorbeeld
  • In de praktijk
  • Even stilstaan bij

Een beetje theorie

  • Even stilstaan bij
  • Gedrag
  • Hoogbegaafd
  • Waarom worstelen we met hoogbegaafdheid
  • Hoogbegaafdheid
  • Het label voorbij
  • Drie hoogbegaafdheidsdomeinen
  • Hoogbegaafdheid in de school
  • Wat gebeurt er als het potentieel van een hoge intelligentie niet wordt benut?
  • Even stilstaan bij

Het gesprek

  • Even stilstaan bij
  • Waarom een diagnostisch gesprek
  • En dan nog dit
  • Even stilstaan bij
  • Laten we eens kijken naar Bart
  • De verandering
  • De ouders
  • En dan…
  • Het doel
  • Kennis, vaardigheden en taakaanpak
  • Het welbevinden
  • Interesses en belangstelling
  • Wat doe je met de verkregen informatie?
  • Even stilstaan bij

De stappen

Stap 1

  • De voorbereiding op het gesprek
  • Waarom korte lijntjes met ouders?
  • Een geschikte ruimte
  • Wanneer ga je het gesprek inplannen?
  • De materialen
  • Tijd inplannen
  • Even stilstaan bij

Stap 2

  • Introductie op het gesprek
  • Wat moet je nog meer weten voordat je in gesprek gaat?
  • Gelukkig ben je er zelf bij
  • Even stilstaan bij
  • De vragen
  • Het eerste contact
  • Doel benoemen
  • Even stilstaan bij

Stap 3

  • Het gesprek
  • De vragen
  • Even stilstaan bij

Stap 4

  • De afronding van het gesprek
  • Even stilstaan bij

Stap 5

  • Na het gesprek
  • Even stilstaan bij
  • Gesprekskaarten
  • Inzicht in kennis, vaardigheden en taakaanpak
  • Inzicht in het welbevinden
  • Inzicht in interesses en belangstelling
  • Schaalvragen
  • Hoe sluit je het gesprek af?

Oplossingsgerichte schaalvragen: Inzicht in kennis, taakaanpak, vaardigheden van de leerling
Oplossingsgerichte schaalvragen: Inzicht in het welbevinden van de leerling
Oplossingsgerichte schaalvragen: Inzicht in interesses en belangstelling van de leerling
Even stilstaan bij

Bijlagen

Bijlage 1A
Gespreksverslagformulier: Inzicht in de kennis, vaardigheden en taakaanpak van de leerling
Bijlage 1B
Gespreksverslagformulier: Inzicht in het welbevinden van de leerling
Bijlage 1C
Gespreksverslagformulier: Inzicht in interesses en belangstelling van de leerling

Het spel

  • Inleiding
  • Met welk doel speel je het spel?
  • Casus Dana
  • Even stilstaan bij
  • Spelonderdelen Luister en zie mij
  • Spelregels

Vragen die je kunt stellen

Nawoord

Gesprekskaarten voor hoogbegaafdheid

Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.

Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.

Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid

doosje hb


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Drenthe en Utrecht: trainingslocatie

De Steven heeft een tweetal trainingslocaties namelijk: Drenthe: Hoogeveen en Utrecht: Amersfoort.

Geheel Nederland

Incompany trainingen kunnen we in geheel Nederland uitvoeren: Brabant, Drenthe, Flevoland, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Holland, Overijssel, Utrecht, Zuid-Holland, Zeeland.

Online coaching ook mogelijk

Wij verzorgen ook online coaching via skype, zoom of teams. Ook wanneer je verder weg woont kan dit een aantrekkelijke optie zijn. Klanten van ons komen ook uit België, Spanje, Frankrijk, Curaçao, Israël, Duitsland etc.

Webinar over 20x jeZELF terugkijken

Wil je meer zelfvertrouwen ontwikkelen, je zekerder voelen, je onzekerheid inleveren en wil je jezelf meer leren waarderen?

Dan kan deze webinar jou helpen.

Meer informatie of inschrijven?

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.