Luister en zie mij: door Annita Smit (E-book in PDF)
Dit e-book is een vernieuwde uitgave van ‘luister en zie mij’. Met name de layout is aangepast en her en der is de tekst aangevuld of herschreven. "‘Luister en Zie Mij’ biedt een waardevol stappenplan voor diagnostische gesprekken met (hoog)begaafde kinderen, waardoor het niet alleen een must-have is voor onderwijsprofessionals, maar voor iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van kinderen. De auteur erkent dat het voeren van diagnostische gesprekken met (hoog)begaafde kinderen specifieke kennis vereist en heeft dit e-book daarom volledig toegespitst op deze bijzondere groep leerlingen.
In de dagelijkse praktijk van het onderwijs voeren leerkrachten talloze gesprekken met leerlingen, maar het unieke van 'Luister en Zie Mij' is de nadruk op het belang van diagnostische gesprekken voor het begrijpen van de behoeften van (hoog)begaafde kinderen. De auteur deelt waardevolle inzichten over hoe deze gesprekken meer diepgang kunnen krijgen, waardoor leerkrachten en begeleiders meer uit de interacties met leerlingen kunnen halen.
Het e-book benadrukt het cruciale moment van het diagnostisch gesprek, waarin niet alleen de ouders, maar ook het kind zelf wordt betrokken. Door de unieke kijk op dit proces wordt het kind een actieve deelnemer aan het opstellen van een plan van aanpak. De auteur moedigt aan om niet te wachten tot de begeleidingsbeslissing is genomen, maar juist eerder het kind te betrekken, waardoor een gevoel van eigenaarschap ontstaat.
Het e-book biedt praktische antwoorden op veelvoorkomende uitdagingen waarmee leerkrachten worden geconfronteerd bij diagnostische gesprekken. Het beantwoordt vragen zoals:
- Wat moet ik precies doen bij een diagnostisch gesprek?
- Hoe breng ik mijn boodschap duidelijk over?
- Hoe zorg ik ervoor dat ik niet sturend word?
- Welke vragen moet ik stellen om het ‘probleem’ helder te krijgen?
- Wat moet ik doen als leerlingen hun gedachten niet kunnen verwoorden?
- Wat zijn eigenlijk goede vragen?
- Hoe stel ik een leerling op zijn gemak?
- Welke opbrengst heb ik voor ogen en met welke opbrengst mag ik na het gesprek tevreden zijn?
- Wat is het verschil tussen een diagnostisch gesprek en een ‘gewoon’ gesprek?
- Wat is het verschil tussen een probleemgericht gesprek en een kwaliteitengesprek?
Kortom, 'Luister en Zie Mij' is een onmisbare gids voor iedereen die betrokken is bij het begrijpen en ondersteunen van (hoog)begaafde kinderen. Of je nu een leerkracht, ouder, begeleider, of gewoon geïnteresseerd bent in de ontwikkeling van kinderen, dit boek biedt praktische inzichten en hulpmiddelen om diagnostische gesprekken effectiever te voeren.
Het e-book belicht niet alleen de technische aspecten van diagnostische gesprekken, maar gaat ook in op de versterking van emotionele connectie tussen leerkracht en leerling. Het stelt de juiste vragen en biedt praktische richtlijnen voor een effectieve aanpak, waardoor zowel de leerkracht als het (hoog)begaafde kind een positieve en vruchtbare onderwijservaring kunnen hebben.
E-book in PDF
Je kunt dit e-book (PDF) bestellen via de winkelwagen. Je vult jouw gegevens in en je ontvangt een mail met het e-book in PDF.
- Het e-book is geschreven door Annita Smit.
- Het e-book telt ca. 178 pagina's.
Verwante informatie
Webinar voor ouders van hoogbegaafde kinderen
Test: ben jij hoogbegaafd?
Inhoudsopgave
Voorwoord
Inhoudsopgave
Je leven één grote puzzel
Een voorbeeld
In de praktijk
Theorie: kort en krachtig
Het gesprek
- Stappenkaart diagnostisch gesprek
- Stap 1 De voorbereiding op het gesprek
- Stap 2 Introductie op het gesprek
- Stap 3 Het gesprek
- Stap 4 De afronding van het gesprek
- Stap 5 Na het gesprek
Gesprekskaarten
Schaalvragen
Bijlagen
Het spel
Spelonderdelen
Spelregels
Vragen die je kunt stellen
Nawoord
Literatuurlijst
Tot slot
Bijlage spelmateriaal
Gesprekskaarten voor hoogbegaafdheid
Het doosje HB-gesprekskaarten helpt jou kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.
Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.
Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid