Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Luister en zie mij: door Annita Smit

Diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen

Luister en zie mij: door Annita Smit

klik afbeelding om te vergroten

Luister en zie mij: door Annita Smit
Luister en zie mij: door Annita Smit

 

€ 29,95


Luister en zie mij: door Annita Smit (E-book in PDF)

Dit e-book is een vernieuwde uitgave van ‘luister en zie mij’. Met name de layout is aangepast en her en der is de tekst aangevuld of herschreven. "‘Luister en Zie Mij’ biedt een waardevol stappenplan voor diagnostische gesprekken met (hoog)begaafde kinderen, waardoor het niet alleen een must-have is voor onderwijsprofessionals, maar voor iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van kinderen. De auteur erkent dat het voeren van diagnostische gesprekken met (hoog)begaafde kinderen specifieke kennis vereist en heeft dit e-book daarom volledig toegespitst op deze bijzondere groep leerlingen.

In de dagelijkse praktijk van het onderwijs voeren leerkrachten talloze gesprekken met leerlingen, maar het unieke van 'Luister en Zie Mij' is de nadruk op het belang van diagnostische gesprekken voor het begrijpen van de behoeften van (hoog)begaafde kinderen. De auteur deelt waardevolle inzichten over hoe deze gesprekken meer diepgang kunnen krijgen, waardoor leerkrachten en begeleiders meer uit de interacties met leerlingen kunnen halen.

Het e-book benadrukt het cruciale moment van het diagnostisch gesprek, waarin niet alleen de ouders, maar ook het kind zelf wordt betrokken. Door de unieke kijk op dit proces wordt het kind een actieve deelnemer aan het opstellen van een plan van aanpak. De auteur moedigt aan om niet te wachten tot de begeleidingsbeslissing is genomen, maar juist eerder het kind te betrekken, waardoor een gevoel van eigenaarschap ontstaat.

Het e-book biedt praktische antwoorden op veelvoorkomende uitdagingen waarmee leerkrachten worden geconfronteerd bij diagnostische gesprekken. Het beantwoordt vragen zoals:

  • Wat moet ik precies doen bij een diagnostisch gesprek?
  • Hoe breng ik mijn boodschap duidelijk over?
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik niet sturend word?
  • Welke vragen moet ik stellen om het ‘probleem’ helder te krijgen?
  • Wat moet ik doen als leerlingen hun gedachten niet kunnen verwoorden?
  • Wat zijn eigenlijk goede vragen?
  • Hoe stel ik een leerling op zijn gemak?
  • Welke opbrengst heb ik voor ogen en met welke opbrengst mag ik na het gesprek tevreden zijn?
  • Wat is het verschil tussen een diagnostisch gesprek en een ‘gewoon’ gesprek?
  • Wat is het verschil tussen een probleemgericht gesprek en een kwaliteitengesprek?

Kortom, 'Luister en Zie Mij' is een onmisbare gids voor iedereen die betrokken is bij het begrijpen en ondersteunen van (hoog)begaafde kinderen. Of je nu een leerkracht, ouder, begeleider, of gewoon geïnteresseerd bent in de ontwikkeling van kinderen, dit boek biedt praktische inzichten en hulpmiddelen om diagnostische gesprekken effectiever te voeren.

Het e-book belicht niet alleen de technische aspecten van diagnostische gesprekken, maar gaat ook in op de versterking van emotionele connectie tussen leerkracht en leerling. Het stelt de juiste vragen en biedt praktische richtlijnen voor een effectieve aanpak, waardoor zowel de leerkracht als het (hoog)begaafde kind een positieve en vruchtbare onderwijservaring kunnen hebben.

E-book in PDF

Je kunt dit e-book (PDF) bestellen via de winkelwagen. Je vult jouw gegevens in en je ontvangt een mail met het e-book in PDF.

  • Het e-book is geschreven door Annita Smit.
  • Het e-book telt ca. 178 pagina's.

Verwante informatie

Webinar voor ouders van hoogbegaafde kinderen

Test: ben jij hoogbegaafd?

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inhoudsopgave
Je leven één grote puzzel
Een voorbeeld
In de praktijk
Theorie: kort en krachtig
Het gesprek

  • Stappenkaart diagnostisch gesprek
  • Stap 1 De voorbereiding op het gesprek
  • Stap 2 Introductie op het gesprek
  • Stap 3 Het gesprek
  • Stap 4 De afronding van het gesprek
  • Stap 5 Na het gesprek

Gesprekskaarten
Schaalvragen
Bijlagen
Het spel
Spelonderdelen
Spelregels
Vragen die je kunt stellen
Nawoord
Literatuurlijst
Tot slot
Bijlage spelmateriaal

Gesprekskaarten voor hoogbegaafdheid

Het doosje HB-gesprekskaarten helpt jou kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.

Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.

Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid

doosje hb


Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijike ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt

Podcast beluisteren of bekijken?

Alfred Echten

Podcast: meegaan met de tijd of tegen de stroom in?

Donderdag a.s.  publiceren wij de vijfde podcast in de serie ‘Reis of bestemming’, die deze keer gaat over ‘meegaan met de tijd of tegen de stroom in’. Gast is Alfred Echten (algemeen directeur bij de Bork Groep (sloopwerken, sanering en duurzaamheid). We gaan in gesprek over de vraag: moet je nu meegaan met de tijd of moet je tegen de stroom ingaan? Ook hier zijn er sleutelwoorden: ondernemen en de noodzaak tot verandering, innovatie, vernieuwing.
Deze podcast gaat over leiderschap, organisatieontwikkeling, de harde en de zachte kant binnen  organisaties. 

Bekijk de podcast!

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.