Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Luister en zie mij: door Annita Smit

Diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen

Luister en zie mij: door Annita Smit

klik afbeelding om te vergroten

Luister en zie mij: door Annita Smit
Luister en zie mij: door Annita Smit

 

€ 29,95


Luister en zie mij: door Annita Smit (E-book in PDF)

Dit e-book is een vernieuwde uitgave van ‘luister en zie mij’. Met name de layout is aangepast en her en der is de tekst aangevuld of herschreven. "‘Luister en Zie Mij’ biedt een waardevol stappenplan voor diagnostische gesprekken met (hoog)begaafde kinderen, waardoor het niet alleen een must-have is voor onderwijsprofessionals, maar voor iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van kinderen. De auteur erkent dat het voeren van diagnostische gesprekken met (hoog)begaafde kinderen specifieke kennis vereist en heeft dit e-book daarom volledig toegespitst op deze bijzondere groep leerlingen.

In de dagelijkse praktijk van het onderwijs voeren leerkrachten talloze gesprekken met leerlingen, maar het unieke van 'Luister en Zie Mij' is de nadruk op het belang van diagnostische gesprekken voor het begrijpen van de behoeften van (hoog)begaafde kinderen. De auteur deelt waardevolle inzichten over hoe deze gesprekken meer diepgang kunnen krijgen, waardoor leerkrachten en begeleiders meer uit de interacties met leerlingen kunnen halen.

Het e-book benadrukt het cruciale moment van het diagnostisch gesprek, waarin niet alleen de ouders, maar ook het kind zelf wordt betrokken. Door de unieke kijk op dit proces wordt het kind een actieve deelnemer aan het opstellen van een plan van aanpak. De auteur moedigt aan om niet te wachten tot de begeleidingsbeslissing is genomen, maar juist eerder het kind te betrekken, waardoor een gevoel van eigenaarschap ontstaat.

Het e-book biedt praktische antwoorden op veelvoorkomende uitdagingen waarmee leerkrachten worden geconfronteerd bij diagnostische gesprekken. Het beantwoordt vragen zoals:

  • Wat moet ik precies doen bij een diagnostisch gesprek?
  • Hoe breng ik mijn boodschap duidelijk over?
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik niet sturend word?
  • Welke vragen moet ik stellen om het ‘probleem’ helder te krijgen?
  • Wat moet ik doen als leerlingen hun gedachten niet kunnen verwoorden?
  • Wat zijn eigenlijk goede vragen?
  • Hoe stel ik een leerling op zijn gemak?
  • Welke opbrengst heb ik voor ogen en met welke opbrengst mag ik na het gesprek tevreden zijn?
  • Wat is het verschil tussen een diagnostisch gesprek en een ‘gewoon’ gesprek?
  • Wat is het verschil tussen een probleemgericht gesprek en een kwaliteitengesprek?

Kortom, 'Luister en Zie Mij' is een onmisbare gids voor iedereen die betrokken is bij het begrijpen en ondersteunen van (hoog)begaafde kinderen. Of je nu een leerkracht, ouder, begeleider, of gewoon geïnteresseerd bent in de ontwikkeling van kinderen, dit boek biedt praktische inzichten en hulpmiddelen om diagnostische gesprekken effectiever te voeren.

Het e-book belicht niet alleen de technische aspecten van diagnostische gesprekken, maar gaat ook in op de versterking van emotionele connectie tussen leerkracht en leerling. Het stelt de juiste vragen en biedt praktische richtlijnen voor een effectieve aanpak, waardoor zowel de leerkracht als het (hoog)begaafde kind een positieve en vruchtbare onderwijservaring kunnen hebben.

E-book in PDF

Je kunt dit e-book (PDF) bestellen via de winkelwagen. Je vult jouw gegevens in en je ontvangt een mail met het e-book in PDF.

  • Het e-book is geschreven door Annita Smit.
  • Het e-book telt ca. 178 pagina's.

Verwante informatie

Webinar voor ouders van hoogbegaafde kinderen

Test: ben jij hoogbegaafd?

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inhoudsopgave
Je leven één grote puzzel
Een voorbeeld
In de praktijk
Theorie: kort en krachtig
Het gesprek

  • Stappenkaart diagnostisch gesprek
  • Stap 1 De voorbereiding op het gesprek
  • Stap 2 Introductie op het gesprek
  • Stap 3 Het gesprek
  • Stap 4 De afronding van het gesprek
  • Stap 5 Na het gesprek

Gesprekskaarten
Schaalvragen
Bijlagen
Het spel
Spelonderdelen
Spelregels
Vragen die je kunt stellen
Nawoord
Literatuurlijst
Tot slot
Bijlage spelmateriaal

Gesprekskaarten voor hoogbegaafdheid

Het doosje HB-gesprekskaarten helpt jou kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.

Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.

Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid

doosje hb


Webinars terugkijken?

Via de webshop kun je webinars terugkijken. Bekijk de volgende webinars:

  • Authentiek communiceren: hoe doe je dat?
  • Hoogbegaafdheid op de werkvloer
  • Zorg dat je loopbaan geen doodlopende weg wordt
  • Assertiever worden: hoe doe je dat?
  • Leerdoelen: hoe formuleer je die?
  • Kwaliteiten en persoonskenmerken
  • Is jouw kind hoogbegaafd?
  • Teamontwikkeling: van tobteam naar topteam
  • Verbetertraject bij disfunctioneren
  • Timemanagement
  • Delegeren en loslaten (voor leidinggevenden)
  • HSP en persoonlijk leiderschap
  • Functioneren en beoordelen (voor leidinggevenden)
  • Jezelf profileren: hoe doe je dat?
  • Omgaan met stress en verandering
  • 20xZ: zelfvertrouwen, je zelfverzekerd voelen, zelfaanvaarding

Bekijk alle webinars

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Nieuwste e-book

Zelfdoding - ebook

Onlangs sprak ik met een moeder. Ze zei: ‘Mijn enige kind heeft een einde aan zijn leven gemaakt’. Mevrouw was diep en diep verdrietig. Ze zei: ‘Ik vind het zo moeilijk om te begrijpen’. Mijn antwoord was: ‘Ik begrijp jouw kind wel een beetje’. Ik vertelde iets over mijn leven en ook over die oceaan van onbegrip waar de horizon van hoop verloren is. En ik vertelde over de uitzichtloosheid, de zonloosheid en de zinloosheid die je kunt ervaren wanneer de echo’s van gebroken dromen door je hoofd knallen, waar alles grillig is en kil. Terwijl ik vertelde, brak haar ziel. Ze huilde en we pakten elkaars hand vast. Ze zei: ‘Jan, wil je er toch over schrijven? Help mensen zoals ik om woorden te vinden voor dit vreselijke wat is gebeurd. Het helpt mij als ik twee procent kan begrijpen van wat hij doormaakte’. Op dat moment heb ik besloten om een e-book te schrijven over zelfmoord. Voor iedereen die met suïcide in aanraking komt. Voor wie de nachten duister, zwaar en lang zijn. Voor wie de last van het leven zwaar op zich voelt drukken.

Meer informatie over dit e-book?

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.