Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Communicatietest

Jouw persoonlijke communicatie in beeld

Communicatietest

klik afbeelding om te vergroten

Communicatietest

 

€ 0,00


Communicatietest

Communiceren kun je leren. Sterker nog: ik zeg dat je het al kunt! Ieder mens kan communiceren. Een tweede stelregel is: je kunt beter worden in communicatie. Zelfs al kun je het goed. Deze test helpt je om jouw zelfinzicht te vergroten in jouw communicatie.

Waar liggen jouw ontwikkelpunten?

Bij communicatie gaat het om twee zaken:

  • zenden: spreken en duidelijkheid
  • ontvangen: luisteren en aanvoelen

Een drietal aspecten zijn daarbij van belang:

  • het verbale deel (gesprekstechniek, gespreksvaardigheid, woordenschat)
  • gevoelens (hoe deel je gevoelens, hoe ga je met gevoelens om maar ook hoe geef je woorden aan gevoelens)
  • non-verbaal (hoe ondersteun je jouw communicatie non-verbaal: houding, gebaren, oogcontact, mimiek)

En als bakermat staat daar vertrouwen en veiligheid.

Communicatietest

Doe de test gratis!

Je kunt deze test bestellen via de winkelwagen. Je vult jouw gegevens in en je ontvangt een voucher waarna je de test kunt doen. Deze test bieden wij gratis aan!

  • Volg de instructie via de email
  • Je krijgt de uitslag meteen in de mailbox (in PDF)

Bekijk de webinar over authentiek communiceren

Je kunt ook de webinar over authentiek communiceren aanschaffen via onze webshop.

Bestel de webinar

 

Verwante informatie

ebook communicatie

E-book: authentieke communicatie

Training

Vijf aspecten van communicatie:

Een vijftal aspecten is van belang bij persoonlijke communicatie:

  • Duidelijkheid en spreken

    Bij communiceren is spreken belangrijk. Een eerste onderdeel in de test is:

    • Hoe je zaken uitlegt
    • Hoe concreet jij bent in jouw taalgebruik
    • Hoe jij verwachtingen verduidelijkt
    • Of je controleert dat de ander jou begrepen heeft
    • Hoe jij tot de kern en essentie komt
    • Of je onderscheid ziet tussen hoofd- en bijzaken
  • Luisteren en aanvoelen

    Luisteren is het ontvangen van wat de ander met jou wil delen. Ook hier geldt: je ontvangt wat de ander zegt, je ontvangt de gevoelens van de ander en je ontvangt non-verbale signalen.

    Inlevingsvermogen speelt een grote rol bij het invoelen en aanvoelen van de ander. Invoelingsvermogen is de mate waarin je in staat bent om jezelf in de ander te verplaatsen. Kun je de wereld bekijken vanuit het gezichtspunt van de ander? Kun je de ander voldoende aanvoelen? Lukt je dat ook als je zelf andere gevoelens over een bepaald onderwerp hebt?

  • Gevoelens tonen en ontvangen

    Je zendt niet alleen maar woorden wanneer je communiceert. Je zendt zoveel meer. Eigenlijk is het zo: je zendt wie je bent! In ieder geval zend je ook jouw gevoelens en emoties. Open communicatie is de mate waarin je bereid bent om je te laten zien. Dat kan door woorden: je vertelt hoe jij erover denkt en wat je ervan vindt. Maar openheid heeft ook te maken met de mate waarin je gevoelens deelt. Ben je boos, geïrriteerd of gefrustreerd? Kunnen anderen dat ook aan je zien? Of is er iets wat je raakt of aanspreekt? Moffel het dan niet weg!

    Een ander aspect is: de dingen zeggen die je in deze situatie voelt. Stel: je twijfelt over een bepaald voorstel. Vertel dan dat je twijfelt. Of je aarzelt bij een bepaalde beslissing. Vertel wat je voelt.

  • Non-verbaal

    Non-verbaal is communicatie zonder woorden. Je kunt aan allerlei dingen denken zoals: houding, gebaren, stemvolume, intonatie, lichaamstaal, gezichtsuitdrukking etc. Maar ook of je iemand aankijkt en hoe je iemand aankijkt. Of je met stemverheffing praat of juist met gedempte stem.
    Wanneer jouw woorden non-verbaal ondersteund worden, ontwikkel je overtuigingskracht. Het is dus belangrijk in wat voor mate je jouw boodschap non-verbaal ondersteunt.

  • Vertrouwen en veiligheid

    Vertrouwen en veiligheid vormen een belangrijke basis om te kunnen delen met anderen. Als veiligheid en vertrouwen er niet zijn, wordt open communicatie ingewikkeld. Maar acceptatie en respect zijn wel de ingrediënten voor vertrouwen.


Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijike ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt

Podcast beluisteren of bekijken?

Alfred Echten

Podcast: meegaan met de tijd of tegen de stroom in?

Donderdag a.s.  publiceren wij de vijfde podcast in de serie ‘Reis of bestemming’, die deze keer gaat over ‘meegaan met de tijd of tegen de stroom in’. Gast is Alfred Echten (algemeen directeur bij de Bork Groep (sloopwerken, sanering en duurzaamheid). We gaan in gesprek over de vraag: moet je nu meegaan met de tijd of moet je tegen de stroom ingaan? Ook hier zijn er sleutelwoorden: ondernemen en de noodzaak tot verandering, innovatie, vernieuwing.
Deze podcast gaat over leiderschap, organisatieontwikkeling, de harde en de zachte kant binnen  organisaties. 

Bekijk de podcast!

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.