Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Communicatietest

Jouw persoonlijke communicatie in beeld

Communicatietest

klik afbeelding om te vergroten

Communicatietest

 

€ 9,75


Communicatietest

Communiceren kun je leren. Sterker nog: ik zeg dat je het al kunt! Ieder mens kan communiceren. Een tweede stelregel is: je kunt beter worden in communicatie. Zelfs al kun je het goed. Deze test helpt je om jouw zelfinzicht te vergroten in jouw communicatie. Waar liggen de ontwikkelpunten? Bij communicatie gaat het om twee zaken:

  • zenden: spreken en duidelijkheid
  • ontvangen: luisteren en aanvoelen

Een drietal aspecten zijn daarbij van belang:

  • het verbale deel (gesprekstechniek, gespreksvaardigheid, woordenschat)
  • gevoelens (hoe deel je gevoelens, hoe ga je met gevoelens om maar ook hoe geef je woorden aan gevoelens)
  • non-verbaal (hoe ondersteun je jouw communicatie non-verbaal: houding, gebaren, oogcontact, mimiek)

En als bakermat staat daar vertrouwen en veiligheid.

Wil je de test doen?

  • Koop een vouchercode via de winkelwagen
  • Volg de instructie via de email
  • Je krijgt de uitslag meteen in de mailbox (in PDF)

Vijf aspecten van communicatie:

Communicatietest

Een vijftal aspecten is van belang bij persoonlijke communicatie:

  • Duidelijkheid en spreken

    Bij communiceren is spreken belangrijk. Een eerste onderdeel in de test is:

    • Hoe je zaken uitlegt
    • Hoe concreet jij bent in jouw taalgebruik
    • Hoe jij verwachtingen verduidelijkt
    • Of je controleert dat de ander jou begrepen heeft
    • Hoe jij tot de kern en essentie komt
    • Of je onderscheid ziet tussen hoofd- en bijzaken
  • Luisteren en aanvoelen

    Luisteren is het ontvangen van wat de ander met jou wil delen. Ook hier geldt: je ontvangt wat de ander zegt, je ontvangt de gevoelens van de ander en je ontvangt non-verbale signalen.

    Inlevingsvermogen speelt een grote rol bij het invoelen en aanvoelen van de ander. Invoelingsvermogen is de mate waarin je in staat bent om jezelf in de ander te verplaatsen. Kun je de wereld bekijken vanuit het gezichtspunt van de ander? Kun je de ander voldoende aanvoelen? Lukt je dat ook als je zelf andere gevoelens over een bepaald onderwerp hebt?

  • Gevoelens tonen en ontvangen

    Je zendt niet alleen maar woorden wanneer je communiceert. Je zendt zoveel meer. Eigenlijk is het zo: je zendt wie je bent! In ieder geval zend je ook jouw gevoelens en emoties. Open communicatie is de mate waarin je bereid bent om je te laten zien. Dat kan door woorden: je vertelt hoe jij erover denkt en wat je ervan vindt. Maar openheid heeft ook te maken met de mate waarin je gevoelens deelt. Ben je boos, geïrriteerd of gefrustreerd? Kunnen anderen dat ook aan je zien? Of is er iets wat je raakt of aanspreekt? Moffel het dan niet weg!

    Een ander aspect is: de dingen zeggen die je in deze situatie voelt. Stel: je twijfelt over een bepaald voorstel. Vertel dan dat je twijfelt. Of je aarzelt bij een bepaalde beslissing. Vertel wat je voelt.

  • Non-verbaal

    Non-verbaal is communicatie zonder woorden. Je kunt aan allerlei dingen denken zoals: houding, gebaren, stemvolume, intonatie, lichaamstaal, gezichtsuitdrukking etc. Maar ook of je iemand aankijkt en hoe je iemand aankijkt. Of je met stemverheffing praat of juist met gedempte stem.
    Wanneer jouw woorden non-verbaal ondersteund worden, ontwikkel je overtuigingskracht. Het is dus belangrijk in wat voor mate je jouw boodschap non-verbaal ondersteunt.

  • Vertrouwen en veiligheid

    Vertrouwen en veiligheid vormen een belangrijke basis om te kunnen delen met anderen. Als veiligheid en vertrouwen er niet zijn, wordt open communicatie ingewikkeld. Maar acceptatie en respect zijn wel de ingrediënten voor vertrouwen.

E-book: authentieke communicatie

Bestel ons ebook: authentiek communiceren.

ebook communicatie


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Drenthe en Utrecht: trainingslocatie

De Steven heeft een tweetal trainingslocaties namelijk: Drenthe: Hoogeveen en Utrecht: Amersfoort.

Geheel Nederland

Incompany trainingen kunnen we in geheel Nederland uitvoeren: Brabant, Drenthe, Flevoland, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Holland, Overijssel, Utrecht, Zuid-Holland, Zeeland.

Online coaching ook mogelijk

Wij verzorgen ook online coaching via skype, zoom of teams. Ook wanneer je verder weg woont kan dit een aantrekkelijke optie zijn. Klanten van ons komen ook uit België, Spanje, Frankrijk, Curaçao, Israël, Duitsland etc.

Webinar over 20x jeZELF terugkijken

Wil je meer zelfvertrouwen ontwikkelen, je zekerder voelen, je onzekerheid inleveren en wil je jezelf meer leren waarderen?

Dan kan deze webinar jou helpen.

Meer informatie of inschrijven?

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.